Direktlänk till inlägg 29 mars 2012

Sista veckans händelser......

Av Agnetha - 29 mars 2012 12:50

Ja, visst! Det är lite tomt ibland men det är nog en bra invänjningsperiod för det som komma skall. Michaela är mycket hos sin pojkvän och Eve (och Flätan)  har varit hos sin pappa i snart två veckor. Det blir ju mer praktiskt för Eve m bussar och träning. Men tomt är det allt! Laga mat till två? Så illa tvungen om vi ska få nån mat men det är ju löjligt. Ett tag var vi ju 7 i familjen och oftast nån kompis hemma också. Så det är ju lite pjuttigt. Samtidigt kan vi äta sånt som inte den yngre generationen lärt sig äta än, tex bruna bönor, raggmunk å ärtsoppa. Men nu har vi ätit det flera gånger så jag hoppas ungarn kommer hem snart så vi kan äta nåt annat   


Just nu är det mycket höns som gäller här. Och det är mitt bonusbarnbarns "fel". Han ringde ju för några veckor sen och ville ha en "egen" höna som sina ljuva storebröder. De har ju varsin höna här som är "deras" och som de får ägg ifrån ibland. De heter Bayblaid och Ella, de har döpt dom själva.   Javisst, så då var det att börja jobba m det. Först införskaffades en tupp, Ingvar,se nedan, 

 


till de stora hönsen. Detta för att få deras ägg befruktade så vi kan lägga av deras. De är så vackra och värper bra och fina ägg. Sen fick jag lite ägg av M att kläcka fram. Jag har fått låna Grann-Agdas kläckare, hon är snäll bara hon mutas med lite kycklingar!!! Å så fick jag också köpa, å det är tursamt, ett dvärghönspar, fina som bara den. Har också fått byta till mig lite dvärgblandningar

 



av M. Så nu ska det bli lite fler höns. Dels så Emil skulle få sin höna och så vi får några till som värper. Ja, å så bytte jag även till mig lite hönsägg so jag ska kläcka för att få fram några värphöns och för att det är roligt!!!. Mot ankägg.   

Det här m ägg är tydligen populärt. vi har några i närmaste bekantskapskretsen/familjen som gärna vill ha av våra höns och ankägg. Kul! Och har många förfrågningar från alla möjliga om vi har ägg över. Och nej, tyvärr inte nu. Det här är ju väldigt nyttiga ägg då vi använder ett icke-processat foder och så att de går ute. T.o-m jag kan äta dom fast jag är äggallergiker! Och jag vet åtminstone en vän som gärna tar av våra ankägg (som vi har mest av) för de är nyttigare.     En del kanske tror det blir billigare också, vad vet jag. Det blir det ju tyvärr inte för foder är dyrt, men jag ser största fördelen med att det är nyttiga ägg! Å förstås att jag kan äta dom, som älskar ägg!

 


Nog om det, Emil ville ju också ha ägg ifrån sin höna och den skulle heta Blå (Blåa?). Nu var lille mannen här i lördags och ville ha lilla dvärgkochinhönan så nu har han också en höna. Som vi väntar på ska bärja värpa!!! Den lilla mannen ville också rida i galpp-galopp! Men ändrade sig snart när han kom nära hästen, som han i övrigt älskar. Han ville rida på en höna istället.........  Sa det till rara mamman att vi får nog skaffa en Emu i så fall. Det är väl det närmaste man kan komma och nog borde den kunna bära en två-åring??? Vad gör man inte för små supersöta prinsar!!!!  Tyvärr blev det inget gos i lördags då Emil hade vattenkoppor. Men man kunde ju åtnjuta den lilla Mannens tankar! 

 


Så visade jag honom äggen i kläckaren och förklarade hur det gick till så det har han berättat för mostrar och mormor precis hur det går till! Snacka om läraktiga. 


Här haglade det nyss. Vårväder allts. Utav det tristare slaget!


Färdigkrumelurat för nu! 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Agnetha - 1 maj 2012 19:17

Idag dök Tåbbe och hans Johanna upp spontant på en fika! För att inte tala om lilla jag: Cindy (som farmor saknat) !!!         Vad jag uppskattar det!! Är kul att träffa familjens stora barn, det har ju en tendens att inte bli så ofta av natur...

Av Agnetha - 28 april 2012 22:05

Johan har varit snäll och hjälpt oss idag med att köra hem vindfällor från skogen. Det blir vinterns värme! Å Janne har förstås varit med och hjälpt till. Därav instängdheten!!! För jag var ju tvungen att vara hos husses kicka, Rozta.Lite smårundor u...

Av Agnetha - 27 april 2012 23:15


 Idag ringer min äldsta tös hem och berättar hon fått Målarmästarnas stipendie. Ja, inte fått ännu, det blir väl på skolavslutningen, studenten, förstår jag. Det är lärare, företag och Målamästarnas som inspekterat elevernas slutprov, där de gjort i ...

Av Agnetha - 16 april 2012 16:23


Har idag några timmar varit på hundkurs efter att pysslat om hästar, ankor och höns. Tänkte inte stanna så länge då ryggen inte gillar att stå och gå så länge, men det gick riktigt bra. Jag kunde ju sitta i vårsolen och vila en stund då och då. Det v...

Av Agnetha - 15 april 2012 22:41

Just inkommen från hästarna! De fick komma in sent för det var ju väldigt varm och skönt ute. Egentligen skulle de klara sig ute, men Rille behöver äta upp sig lite å då fungerar det bäst att de får komma in. Detär så mysigt på kvällarna i stallet. D...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards